Wat zijn de 5 pijlers van de JOGG-aanpak?

 

Achter de JOGG­-aanpak schuilt een gedegen, strategisch programma. Met deze 5 pijlers creëren we voor deelnemende gemeenten de voorwaarden voor succes van haar lokale initiatieven.

  1. Politiek­-Bestuurlijk Draagvlak. Gezond gewicht, als onderdeel van een gezonde leefstijl, heeft een belangrijke plaats in het collegeprogramma. Burgemeester en wethouders zijn enthousiast, bekend met en betrokken bij de JOGG­-beweging. Beleid zorgt voor een vruchtbare bodem voor lokale initiatieven.
  2. Publiek­-Private Samenwerking. Lokale bedrijven worden nauw betrokken bij de JOGG-­aanpak. Ze denken mee in het projectteam, leveren communicatiekracht en dragen actief en/of financieel bij aan activiteiten.
  3. Sociale Marketing
    Binnen sociale marketing leer je door onderzoek je doelgroep echt kennen. Je leert hun taal te spreken en begrijpt wat hun drijft. Dat geeft inzicht in hoe je hun gedrag duurzaam kunt veranderen. Een JOGG­-gemeente past de principes van sociale marketing toe op de lokale situatie en wordt hierin ondersteund door de landelijke stichting.
  4. Monitoring & Evaluatie. Een JOGG­-gemeente gebruikt de meest effectieve interventies en meet het effect hiervan. Daarnaast wordt het proces gemeten en waar nodig bijgestuurd. Uiteraard wordt ook de BMI van de kinderen gemeten om daarvan te leren en succes aan te tonen.
  5. Verbinding Preventie en Zorg. In een JOGG­-gemeente signaleren (zorg)professionals overgewicht in een vroeg stadium. De zorg is goed op elkaar afgestemd en jongeren die zorg nodig hebben, komen direct op de juiste plek terecht.